Selecteer een pagina

Pinterest: Een Inspiratie platform, Geen Social Media

Bureau en de tekst: 10 redenen waarom pinterest anders is dan social media met groene achtergrond

-En waarom ik ChatGPT gevraagd heb zijn eigen ongelijk te bewijzen!

Pinterest wordt vaak bestempeld als een social media platform, zelfs door ChatGPT! Maar ik kan je vertellen, ik ben het er niet helemaal mee eens.

En ja, ik gebruik ChatGPT regelmatig in mijn bedrijf. Voor inspiratie bijvoorbeeld, of als hulp bij het opstellen van een tekst. Omdat ik eigenlijk altijd iets nodig heb om op te reageren en heel slecht tegen lege vellen kan aankijken. 

Daarom vroeg ik ChatGPT argumenten te bedenken tegen het idee dat Pinterest een social media platform is. Dus eigenlijk of ChatGPT even zijn eigen ongelijk wilde aantonen 😂. En inderdaad kon die behoorlijk wat (sterke) argumenten bedenken waarom Pinterest wel degelijk iets anders is dan Instagram of Facebook en eigenlijk meer een zoekmachine of visueel inspiratieplatform. En waarom Pinterest dus zeker ook (op een andere manier) geschikt is voor jouw bedrijf).

De eerste vijf redenen waar ChatGPT mee kwam, waarom Pinterest niet als social media moet worden beschouwd, waren deze:

1. Focus op Content Ontdekking in plaats van Sociale Interactie

Pinterest draait inderdaad meer om het ontdekken en verzamelen van visuele content; plaatjes, mooie foto’s, inspirerende en aantrekkelijke beeldende verhalen. In tegenstelling tot de sociale media, zoals Facebook en Instagram, waar het draait om interactie/contacten leggen en onderhouden, ligt bij Pinterest de nadruk op het vinden van ideeën, inspiratie en informatie. Pinterest gebruikers zijn veel meer bezig met het ontdekken van dingen via zoekopdrachten en ook pins die op basis van vroegere zoekopdrachten of kliks in hun feed verschijnen, dan met het communiceren met andere gebruikers.

2. Gebruikersintentie: Zoeken en Inspireren, Niet Delen

Ja! De voornaamste reden waarom mensen Pinterest gebruiken, is om inspiratie op te doen voor projecten, zoals een make-over van hun huis, modetrends, lekkere recepten of hobby/doe-het-zelf projecten. Het doel van gebruikers is veel meer gericht op het vinden van informatie voor zichzelf dan op het delen van hun ideeën of ervaringen met anderen, wat juist een kenmerk is van social media.

3. SEO-gerichtheid en Lange Levensduur van Content

Content op Pinterest heeft een veel langere levensduur dan op social media platforms. Een pin kan maanden of zelfs jaren later nog steeds verkeer naar jouw website leiden, dankzij de sterke SEO-mogelijkheden van Pinterest (en de zoekfunctie!). Dit is in tegenstelling tot platforms zoals X of Instagram, waar berichten vaak snel weer verdwijnen en je er dus niets meer aan hebt. Pinterest werkt dus meer als een zoekmachine die content blijvend beschikbaar maakt, dan als een sociaal netwerk.

4. Minder Sociale Interactie

Hoewel gebruikers op Pinterest anderen kunnen volgen en berichten kunnen liken of reacties geven, is de mate van sociale interactie veel beperkter dan op platforms zoals Facebook of Instagram. De interactie tussen gebruikers is minimaal en vaak gericht op de inhoud in plaats van op persoonlijke verbindingen. Dit geeft Pinterest meer het karakter van een contentplatform dan van een social mediaplatform.

5. Commerciële Focus en Visuele Winkelervaring

Er zitten veel bedrijven op Pinterest. Dit betekent dat gebruikers producten kunnen ontdekken en direct kunnen kopen door op een pin te klikken. Dit maakt Pinterest vergelijkbaar met een visuele marktplaats of zoekmachine voor producten, zoals Google Shopping, mocht je daar mee bekend zijn (ik kende het niet, maar ChatGPT noemde dit dus ik ben het uiteraard gaan googelen, haha). 

De (voorlopige) conclusie van ChatGPT:

“Kortom, Pinterest heeft veel kenmerken die meer aansluiten bij een visuele zoekmachine en inspiratieplatform dan bij een traditioneel social media netwerk. De focus ligt op het ontdekken van ideeën en informatie, in plaats van op interactie en sociale connecties, wat het onderscheidt van platforms zoals Facebook, Twitter (X ChatGPT loopt een beetje achter 😉), of Instagram.”

Het zat me nog steeds niet lekker..

Omdat het me toch nog een beetje dwars zat dat ChatGPT steeds maar weer Pinterest onder de noemer social media vermeldt, heb ik toen gevraagd of hij nog meer redenen kon noemen waarom hij ongelijk heeft. En toen kwam er dit antwoord.

“Zeker!” Kwam er toen terug. “Hier zijn nog vijf extra argumenten waarom Pinterest beter kan worden gezien als iets anders dan een social media platform.”

Naomi Bislip: Pinterest als inspiratiekanaal

Wacht even, je kunt dus ChatGPT alles laten beweren?!

Voordat ik op deze 5 extra argumenten reageer moet ik even zeggen, dat ja, je kunt ChatGPT altijd voor- en tegenargumenten laten geven. Er is ook niet 1 waarheid, net als in het echte leven. Je zult dus altijd alle antwoorden naast je eigen normen en waarden moeten leggen en je gezonde verstand gebruiken! Buiten dat is het hier geen kwestie van leven of dood natuurlijk, maar gewoon een grappig spel. En, ik wil natuurlijk gelijk hebben 😀.

Dus, ChatGPT kwam nog met de volgende extra redenen op de proppen om aan te tonen dat Pinterest geen social media platform is:

6. Curation in plaats van Creëren

Curation? Wat is dat dan vraag je je nu misschien af (dat deed ik in ieder geval wel)? Ah, dat betekent gewoon dat je bestaande content verzamelt en weer deelt. In het geval van Pinterest zijn gebruikers voornamelijk bezig met het cureren van bestaande content door het pinnen van afbeeldingen die ze elders op internet vinden (meestal van hun eigen website). In tegenstelling tot social media platforms zoals Instagram of Facebook, waar gebruikers nieuwe content creëren en delen, draait het op Pinterest meer om het verzamelen en ordenen van content. In die zin is Pinterest dus eerder een curation tool dan een social media platform.

7. Anonieme en Doelgerichte Gebruikerservaring

Zeker, Pinterest legt minder nadruk op persoonlijke accounts. In plaats van updates en biografieën van een persoon, worden gebruikersprofielen voornamelijk gebruikt om verzamelingen van pins te beheren. Dit anonieme karakter verschilt sterk van sociale netwerken, waar persoonlijke informatie en updates centraal staan. Dit betekent ook dat kleinere bedrijven en merken evenveel kans maken om gezien te worden als grotere, bekendere bedrijven. En als je eenmaal gezien wordt en iemand klikt op jouw pin, dan leid je ze naar je website, waar ze jou beter kunnen leren kennen en zien wat jouw aanbod is.

8. Visuele Zoekopdrachten en Lensfunctie

Pinterest heeft een paar unieke functies zoals de visuele zoekopdracht en de Pinterest Lens, waarmee gebruikers met een afbeelding kunnen zoeken naar vergelijkbare pins. Dit soort zoektechnologie benadrukt de functie van Pinterest als een visuele zoekmachine, wat verder afwijkt van de social media platforms, waar je niet makkelijk kunt zoeken en als je al zoekt (bv met hashtags) dan is dat op tekst gebaseerd.

9. Kennis- en Inspiratiegerichtheid

Het voornaamste doel van veel Pinterest-gebruikers is om geïnspireerd te raken en vaak ook om kennis op te doen. Dit maakt het platform meer educatief en functioneel, gericht op  creativiteit en het verbeteren van iemands dagelijks leven, in plaats van op sociale interactie of netwerken. Het delen van kennis en ideeën gebeurt vaak indirect en is niet bedoeld voor sociale connectie.

10. Afwezigheid van Directe Chat en Messaging

Pinterest heeft geen uitgebreide chat- of messaging-functies die social media platforms wel hebben. Er zijn wel opties voor het delen van pins via berichten, maar de snelle, real-time communicatie zoals die je ziet op bijvoorbeeld WhatsApp, Facebook Messenger of zelfs de comments-sectie van Facebook of Instagram is er niet. Dit toont ook wel aan dat Pinterest minder sociaal georiënteerd is.

Dus, is Pinterest nou social media of een inspiratieplatform?

-Mijn conclusie en die van ChatGPT!

En dan zegt ChatGPT nog: “Samen geven deze extra argumenten een nog breder beeld van waarom Pinterest zich onderscheidt van de traditionele social media platforms. Het platform is veel meer gericht op visuele inspiratie en contentontdekking, met minder nadruk op sociale interactie en netwerken.”

Ik denk dat ChatGPT een uitstekende conclusie heeft getrokken! Dankjewel ChatGPT!

Ik hoop dat jij net als ik nu ook overtuigd bent dat Pinterest echt een andere tak van sport is en ben benieuwd of jij Pinterest voor jouw bedrijf gaat inzetten. Lees vooral ook mijn andere blogs, zoals Pinterest voor zakelijk gebruik en Meer verkeer en klanten, minder social media stress!

P.S. ChatGPT vindt het een leuk artikel geworden 😂

Sla op voor later!

Dit vind je misschien ook interessant…

Pinterest ABC voor Ondernemers

Pinterest ABC voor Ondernemers

Ontdek de wereld van Pinterest met dit handige abc! Lees hoe je met borden in verschillende categorieën,...

Pinterest voor zakelijk gebruik

Pinterest voor zakelijk gebruik

Waarom Pinterest voor jouw bedrijf zo interessant is! Ik biecht het op.. Ik ben social media soms zo zat! Oef, dat is...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen
1
Scan de code
Whatsapp met Naomi's Office
Hallo 👋, laten we kennismaken!
Stuur mij gerust een bericht.