Selecteer een pagina

17 Tips voor Geweldige Afbeeldingen op Pinterest

Pinterest 17 tips voor afbeeldingen

Wie wil er nou niet geweldige afbeeldingen gebruiken op Pinterest?

Lees dus snel verder voor die 17 tips die het voor jou gemakkelijker gaan maken om zichtbaar te zijn met je bedrijf of blog. Zodat je als vanzelf meer bezoekers kan gaan ontvangen op je website.

Ontspannen aan de eettafel terwijl Pinterest het werk doet

Het liefst wil je gewoon doen waar je goed in bent, zodat je met een fijn gevoel de deur van jouw bedrijf achter je dichttrekt. Zodat je een ontspannen moeder, vriendin, partner bent als je met jouw geliefden aan tafel zit ‘s avonds. Om dat te kunnen bereiken heb je zichtbaarheid nodig. En je bent nu hier, dus je hebt al ontdekt dat Pinterest een hele goede manier is om zichtbaar te zijn terwijl jij gewoon je ding doet. 

Dus, wil jij heel graag nieuwe klanten aantrekken? Meer bezoekers naar jouw website? Wil je dat ze jouw pins zien en meteen denken: ‘wauw, daar wil ik meer van weten!’?

Pinterest is een geweldig platform voor jou als dienstverlener, blogger of webshop eigenaar om jouw merk te promoten en nieuwe bezoekers en klanten naar jouw website te leiden. Na mijn eerdere blog, waarin ik al een aantal essentiële tips heb gegeven, ga ik nu dieper in op nog meer manieren om je Pinterest-strategie te verbeteren. Hier zijn 17 extra tips om je pins nog effectiever en aantrekkelijker te maken.

1. Gebruik van kleurenpsychologie

Kleuren hebben een grote invloed op de aantrekkingskracht van je pins voor jouw publiek. Gebruik kleuren die passen bij je merk en die gevoelens oproepen die je wilt overbrengen. Bijvoorbeeld, blauw straalt vertrouwen uit, terwijl rood voor energie en passie staat. Paars doet weer aan mysterie en spiritualiteit denken en bij groen denken mensen aan natuur, harmonie, stabiliteit.

2. Consistente branding

Houd je aan een consistent kleurenpalet, lettertypen en stijlen voor al je pins. Dit vergroot de herkenbaarheid en zorgt ervoor dat je pins een professionele uitstraling hebben.

3. Maak gebruik van witruimte (of groenruimte, als dat jouw achtergrondkleur is 😃)

Te volle afbeeldingen kunnen overweldigend zijn. Gebruik witruimte om je elementen te laten ademen en de aandacht te vestigen op de belangrijkste delen van je afbeelding.

4. Focus op jouw eigen, unieke verhaal

Vertel een verhaal met je afbeeldingen. Gebruik beelden die jouw identiteit en jouw waarden weerspiegelen. Dit maakt je pins niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook trek je hiermee jouw ideale klant aan, omdat ‘jouw mensen’ zich gezien en gehoord voelen. Vooral als je een dienstverlener bent, geldt dat mensen het liefst met gelijkgestemden werken, mensen die bij hen passen.

5. Gebruik van hoofdletters en lettertypes

Experimenteer met hoofdletters voor belangrijke woorden en gebruik verschillende lettertypen om je tekst aantrekkelijker te maken. Probeer dit gewoon uit door een pin te dupliceren en in de teksten te variëren met deze dingen. Door ze naast elkaar te zien, ontdek je makkelijk wat prettig leest, beter overkomt, visueel aantrekkelijker is.

6. Maak gebruik van symbolen en iconen

Voeg relevante iconen of symbolen toe aan je afbeeldingen om snel belangrijke informatie over te brengen. Zo kun je een Call to Action om verder te lezen visueel maken door bijvoorbeeld een pijl toe te voegen. 

7. Gebruik overlays voor leesbaarheid

Plaats een semi-transparante overlay (een kleurvlak) achter je tekst om de leesbaarheid te verbeteren terwijl die prachtige foto op de achtergrond zichtbaar blijft.

8. Houd de trends in de gaten

Blijf op de hoogte van de laatste Pinterest-trends (op de Pinterest website terug te vinden). Dit kan je helpen om content te creëren die actueel is en inspeelt op de interesses van je doelgroep.

9. Voeg jouw logo, naam of website toe

Voeg subtiel je logo, je naam of je website (zonder www, want er kan toch niet op geklikt worden) toe aan je pins. Dit helpt bij het opbouwen van merkherkenning en voorkomt dat je content zonder bronvermelding gedeeld wordt.

Naomi Bislip Pinterest beheer voor ondernemers

10. Maak gebruik van jouw persoonlijkheid, wees authentiek

Vooral voor dienstverleners en bloggers. Foto’s van jou komen authentieker over dan stockfoto’s. Laat zien wie er achter je merk zit en wat voor persoon je bent. Als je een webshop hebt kan het slimmer zijn om vooral foto’s van de producten te laten zien. Zie tip 11.

11. Voeg personen toe aan je foto’s

Dit geldt vooral voor de webshops. Om te laten zien wat je kunt doen met een product kan het handig zijn om bijvoorbeeld handen te laten zien (bij handzeep) of voeten (bij schoenen) of een torso van een vrouw (bij een handtas). Dit geeft een goed beeld van de grootte en hoe iets er in het echt uitziet of hoe je het kunt gebruiken. Gezichten zijn dan vaak niet nodig (behalve natuurlijk bij een dagcrème 😀)

12. Speel met schaduwen

Voeg schaduwen toe aan je afbeeldingen voor diepte en meer dynamiek in je afbeelding. Dit kan je pins een professionelere en meer gestileerde uitstraling geven.

13. Maak gebruik van video’s

Video’s kunnen hogere betrokkenheid krijgen. Ze vallen op in een feed met vooral stilstaande beelden en kunnen de aandacht vasthouden. Ook zijn ze heel geschikt om wat complexere verhalen te vertellen.

14. Gebruik van texturen

Voeg textuur toe aan je afbeeldingen om meer diepte en interesse te geven aan je pin. Dit kan subtiel zijn door achtergronden of overlays in een mooie, bij jouw huisstijl passende textuur te gebruiken.

15. Verhalen vertellen met meerdere afbeeldingen

Gebruik meerdere afbeeldingen in één pin om een verhaal te vertellen.

16. Focus op seizoensgebonden inhoud

Het is altijd slim om ‘evergreen’ content te creëren die het hele jaar door relevant is, omdat je niet weet wanneer mensen door het jaar heen naar jouw pins op zoek gaan. Maar, heb jij een product, dienst of blogartikel dat (elk jaar weer) bij een bepaald seizoen hoort, dan kun je zeker pins maken die inspelen op die seizoensgebonden trends en feestdagen. Let er hierbij wel op dat je deze echt heel ruim vantevoren (zeker twee maanden) moet gaan verspreiden om op tijd opgepikt te worden.

17. Gebruik afbeeldingen van klanten

Deel afbeeldingen van tevreden klanten (met hun toestemming). Zet op die afbeeldingen (een deel van) de review die de klant heeft achtergelaten. Dit geeft mensen vertrouwen in jouw bedrijf!

Bonustip: Optimaliseer je Pins voor mobiel!

Veel Pinterest-gebruikers bekijken pins op hun telefoon. Zorg ervoor dat je afbeeldingen en tekst goed leesbaar zijn op kleinere schermen.

Dus, hoe ga jij jouw Pins geweldig maken?

Welke tip wil je meteen uitproberen?

Door aan de slag te gaan met deze tips voor jouw Pinterestaccount, kun je je Pinterest-strategie naar een hoger niveau tillen. Het gaat allemaal om het maken van visueel aantrekkelijke, maar zeker ook relevante en goed geoptimaliseerde pins die opvallen in de feed van jouw ideale klant. Probeer verschillende benaderingen uit (doe bijvoorbeeld een A/B test waarbij je alleen het lettertype aanpast of de kleur van de achtergrond), analyseer je resultaten en blijf je strategie finetunen. Zo kun je je zichtbaarheid vergroten, meer verkeer naar je website brengen en uiteindelijk je diensten beter verkopen door het inzetten van Pinterest.

Ben je benieuwd of Pinterest iets voor jou en jouw bedrijf is? Laat me een QuickScan van jouw website doen. Neem direct contact op via de knop hieronder!

Sla op voor later!

Dit vind je misschien ook interessant…

Pinterest ABC voor Ondernemers

Pinterest ABC voor Ondernemers

Ontdek de wereld van Pinterest met dit handige abc! Lees hoe je met borden in verschillende categorieën,...

Pinterest voor zakelijk gebruik

Pinterest voor zakelijk gebruik

Waarom Pinterest voor jouw bedrijf zo interessant is! Ik biecht het op.. Ik ben social media soms zo zat! Oef, dat is...

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen
1
Scan de code
Whatsapp met Naomi's Office
Hallo 👋, laten we kennismaken!
Stuur mij gerust een bericht.